dinsdag 2 november 2010

"Alle gelijkenissen met bestaande personen of ..."

Merkwaardig toeval? In een artikel in De Standaard van 2 november 2010 over de nieuwe documentairereeks op Canvas over de eerste wereldoorlog wordt verwezen naar een fictieve soldaat waarrond de eerste aflevering wordt opgehangen:
"Regisseur Joris Vermost liet zich inspireren door het Franse stripmonument Jacques Tardi, die in 1993 met De loopgravenoorlog – in zwart-wit – een indringend antioorlogsstatement maakte. In zijn recente album De grote slachting krijg je het relaas van de Eerste Wereldoorlog door de ogen van een soldaat. Zo ontstond het idee om in elke aflevering van de documentairereeks – ook volledig in zwart-wit – één persoon te volgen tijdens de oorlog (of net na de bevrijding).

In de eerste aflevering is dat het fictieve personage Gaston. Op het einde van de Eerste Wereldoorlog zaten de geallieerde troepen in de buurt van Gent. Getekend door vier jaar ellende in de loopgrachten, gaat hij op weg naar huis en op zoek naar zichzelf door een land in totale chaos.
".

Ik moest meteen aan mijn grootvader Gaston denken, die op wapenstilstand 11 november 1918 na 4 jaar front vlakbij zijn ouderlijk huis stond, in Zwijnaarde, aan de andere kant van de Schelde. Zie zijn foto op:
http://pietwoll.bewoner.antwerpen.be/gaston.html

1 opmerking:

Wollaert zei

Dag Piet,
Nonkel Gaston was mijn peter. Ik ben een dochter van Druon Wollaert jongste broer van Gaston.
Via Majella, zuster van Martina ontving ik een mail met de gegevens aangaande de bijeenkomst op 1,2 en 3 juli.
Ik kan nu nog niet zeggen of ik er zal zijn maar je kunt mij alle gegevens opsturen s.wollaert@skynet.be