zaterdag 29 januari 2011

fietstocht Gaston Wollaert aan het IJzerfront


Beste (verre) familie,

Na vele jaren is het er eindelijk van gekomen! Ik ben me volop aan het verdiepen in het leven van “bompa” Gaston Wollaert tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Informatie vergaren zonder ze te delen is echter niet echt mijn ding en dus heb ik besloten om een weekend te organiseren voor alle nonkels, tantes, kozijns, neven en nichten, achterkozijns en achternichten,…. Tijdens dit weekend volgen we het wedervaren van Gaston Wollaert vanaf dat hij in Gent vertrok (op een septemberdag?) in 1914, tot hij voor het eerst terug thuis kwam in 1918.

Ik vat dit weekend op als een fietstocht met geregelde haltes op plaatsen waar Gaston Wollaert gevochten heeft en waar we het verhaal vertellen van zijn avonturen. De mensen die dus niet het hele traject willen of kunnen fietsen, kunnen andere vervoersmiddelen gebruiken en naar de vooraf afgesproken stopplaatsen komen om mee te luisteren en te kijken.

De details zullen natuurlijk later volgen maar voorlopig ziet het programma er in grote lijnen als volgt uit:

Zaterdag 02 Juli 2011:
• Thema: IJzerfront
• Parcours: vertrek in Nieuwpoort, over Ramskapelle, Diksmuide (Dodengang) naar Ieper (laatste rendez-vous Menenpoort voor de Last Post om 20 hr.)
• Afstand fietsroute: +/- 40 km

Slaapgelegenheid zelf te zoeken

Zondag 03 Juli 2011:
• Thema: Bevrijdingsoffensief
• Parcours: Vertrek aan de IJzertoren (panoramazaal) via Zarren, Kortemark, Torhout, Aalter, Zwijnaarde om ,te eindigen in Merelbeke
• Afstand fietsroute: tussen 80 en 100 km

Ook als er niemand anders geïnteresseerd is, gaat de tocht door met enkel ons gezin maar het zou ook wel een toffe gelegenheid zijn om nog eens wat familie te zien voordat we definitief naar Canada vertrekken.

Het wordt een zeer losse organisatie. Ik bezorg de deelnemers ENKEL het parcours van de fietsroute en de plaatsen en uren waar ik over “bompa Wollaert in de oorlog” zal vertellen. Voor al de rest (eten, drinken, slapen, er geraken,…) moet je als deelnemer zelf zorgen. Dit biedt het bijkomende voordeel dat je naar keuze de hele tocht of slechts één stuk of enkele stukken kan meedoen en met je vervoermiddel naar keuze.

Het zou echter wel handig zijn voor mij om te weten of er interesse is en van hoe veel mensen, dus laat het me gerust weten.

Tenslotte heb ik nog jullie hulp nodig met twee dingen:
1. Elke anekdote, verhaal, document, item,…. dat te maken heeft met Gaston Wollaert in 1914-1918 is welkom om het verhaal completer te maken of om bepaalde vermoedens te bevestigen. Ik hoor dus graag of jullie iets hebben, kennen of weten. (wie heeft bvb. Zijn diploma van landmeter?)
2. Verder heb ik slechts een zeer beperkt aantal e-postadressen van de mensen die ik eigenlijk wil bereiken dus gelieve dit bericht door te sturen naar de grote Wollaert-clan, zeker ook naar de jongeren…Lest we Forget!

Tot horens,
Kris


Kris Callaerts
kris.callaerts@telenet.be

1 opmerking:

Piet zei

Wie de route die op 1,2 en 3 juli wordt gefietst wil ontvangen stuurt een mail naar stamboom.wollaert@antwerpen.be