donderdag 4 maart 2010

www.remadeinbelgium.be

Eva Wollaert:
"De grondstoffen voor mijn ontwerpen zijn oude kleren, onbruikbaar omdat ze licht beschadigd, uit de mode of gewoon weggegooid worden. Alles is zorgvuldig geselecteerd, gereinigd en omgezet in iets nieuws.
Tijdens dit proces probeer ik te werken als milieuvriendelijk mogelijk gebruik van biologische waspoeder en wasverzachter. Het drogen gebeurt in de open lucht en niets gaat naar de droogkuis. Er is vaak een ecologisch alternatief om vlekken te verwijderen en als het er niet is gebruik ik het niet.
De vulling ik gebruik voor de kussens en poefs is gemaakt van industrieel afvalmateriaal van matrassen. Dit afvalmateriaal wordt gewoonlijk verbrand. Het bedrijf waar ik echter mee samenwerk granuleerd de afvalstoffen en vervolgens is het een nieuwe grondstof en dit alles volgens het Cradle to Cradle * principe.

Dit is mijn reactie tegen de massa-consumentisme en onze 'wegwerp cultuur'. Hergebruikte materialen zijn niet minderwaardig aan nieuwe materialen, en je ziet vaak niet eens het verschil. Het is een kwestie van de geest over de materie.

* De centrale gedachte van de Cradle to Cradle-filosofie is dat alle materiaal dat heeft gediend in een product, kan worden hergebruikt om een ander product te maken zonder kwaliteitsverlies en zonder dat residuen. Zo is "afval" gelijkwaardig aan voedsel.
Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things (2002) van William McDonough en Michael Braungart.

Geen opmerkingen: